Preskočite na glavni sadržaj

Pitanja i odgovori o prijedlogu Odluke o javnoj usluzi sakupljanja komunalnog otpada u Gradu Zagrebu

Pitanja i odgovori o prijedlogu Odluke o javnoj usluzi sakupljanja komunalnog otpada u Gradu Zagrebu
25. siječnja 2022.

U tijeku je javno savjetovanje o prijedlogu Odluke o javnoj usluzi sakupljanja komunalnog otpada u Gradu Zagrebu u kojem možete sudjelovati do 19. veljače 2022. godine (više info: Savjetovanje).

Pripremili smo odgovore na česta pitanja.

1.         Zašto će se koristiti dodatne vrećice za miješani komunalni otpad?

Vrećice su najtransparentniji i najučinkovitiji oblik individualizacije troškova gospodarenja otpadom.
Cilj je uvesti model po kojem želimo da svaki korisnik plati onoliko koliko otpada proizvede.
 
2.         Smještaj spremnika?

Nacrt prijedloga Odluke o javnoj usluzi sakupljanja komunalnog otpada u Gradu Zagrebu, koja je upućena u javno internetsko savjetovanje, ne predviđa izbacivanje osoba iz prostora namijenjenih smještaju spremnika za prikupljanje otpada ako ih one koriste za neke druge potrebe temeljem sklopljenih ugovora sa suvlasnicima zgrade.
Naime, nacrt prijedloga Odluke propisuje obvezu smještaja spremnika u zaključanim smetlarnicima, haustorima, ograđenim dvorištima, u okviru katastarske čestice nekretnine zgrade, tipiziranim boksovima ili da spremnici budu smješteni na bilo koji drugi način kojim se onemogućuje pristup spremnicima od strane trećih osoba.
Stoga u situacijama kada spremnike nije moguće smjestiti u za to predviđenim smetlarnicima u zgradi,  pa i u navedenom slučaju radi korištenja smetlarnika od strane drugih osoba za druge svrhe, ostaje mogućnost smještaja spremnika u haustorima, tipiziranim boksovima ili u okviru katastarske čestice nekretnine, te je nacrtom prijedloga Odluke propisana procedura ukoliko spremnike nije moguće smjestiti ni u okviru katastarske čestice nekretnine prema kojoj proceduri je predstavnik suvlasnika dužan podnijeti pisani zahtjev Zagrebačkom holdingu d.o.o. podružnici Čistoća za smještaj spremnika na javnu površinu, a koji će povodom podnesenog pisanog zahtjeva po svojim djelatnicima ispitati mogućnost smještaja spremnika unutar katastarske čestice nekretnine, te ukoliko za isto ne iznađe rješenje tada će izdavati odobrenje za smještaj spremnika na javnu površinu koja se nalazi na najmanjoj udaljenosti od obračunskog mjesta korisnika usluge, o trošku suvlasnika višestambene zgrade.

3.         Što se mijenja u odnosu na dosadašnji model odvoza otpada?

U odnosu na stari sustav koji je naplaćivao paušalne iznose, uvodi se sustav naplate po količini predanog kućnog otpada. Time se uvodi Zakonom o gospodarenju otpadom propisana EU direktiva „onečišćivač plaća“.

4.         Zašto ste se odlučili za švicarski model?

Spomenuti model se pokazao kao učinkovit u individualizaciji troškova, odnosno načelu po kojem želimo da svaki korisnik plati onoliko koliko otpada proizvede.

5.         Koliko je kategorija korisnika?

Zakon predviđa samo dvije kategorije: kućanstvo (fizičke osobe odnosno domaćinstva) i one koji nisu kućanstvo (poslovni korisnici).

6.         Kako će se naplaćivati otpad?

Cijena se sastoji od cijene obavezne minimalne javne usluge i cijene volumena standardiziranih vrećica za otpad, koje dolaze u tri veličine, 10, 20 i 40 litara.

7.         Što građani dobivaju u 45 kuna cijene obvezne minimalne javne usluge?
 
1.         Nabava i održavanje opreme za prikupljanje otpada
2.         Troškovi prijevoza otpada
3.         Obrada miješanog komunlanog otpada i biootpada
4.         Rad reciklažnih dvorišta
5.         Prijevoz i obrada glomaznog otpada
6.         Vođenje propisanih evidencija i izvješćivanja
 
8.         Što će se odvajati?

Papir, plastika i biootpad na kućnom pragu, dodatno metal, staklo i glomazni otpad u neposrednoj blizini obračunskog mjesta, odnosno potonje se može dvaput godišnje svakom korisniku bez posebne naknade odvesti s kućnog praga. Sve ostalo se bez naknade predaje na reciklažnim dvorištima.

9.         Hoće li mi poskupiti otpad i koliko?

Odvoz otpada će biti skuplji korisnicima koji ne odvajaju otpad.

10.       Kako ćete građane prisiliti da se pridržavaju pravila?

Prije svega edukacijom, informiranjem i suradnjom. Oni koji neće razdvajati, plaćat će više, a za one koji postupaju protivno zakonu i onečišćuju okoliš, predviđene su kazne.

11.       Zašto koristiti plastične vrećice?

Najtransparentniji i najučinkovitiji oblik individualizacije troškova gospodarenja otpadom.

12.       Koliko će koštati odvoz otpada za prosječnu četveročlanu obitelj?

Oko 45,00 kn naviše, ovisno o količini predanog otpada.

13.       Što s obiteljima koje imaju malu djecu i pelene? Što je s obiteljima koje imaju članove koji koriste pelene za odrasle?

Dobit će popust na ime pelena.

14.       Gdje se mogu informirati kako pravilno odvajati otpad kako bi moje kućanstvo imalo što manje miješanog komunalnog otpada?

Imat ćemo opsežne edukativne kampanje i informiranje građana, a sve će informacije biti dostupne i na svim informativnim kanalima Grada Zagreba i Holdinga, kao i na mjestu odlaganja (pored zajedničkih spremnika).

15.       Hoće li postojati kazne za one koji MKO bacaju u spremnike papir/plastiku/staklo/metal i kako će se to kontrolirati?

Da, predviđene su ugovorne kazne, kontrolirat će ih komunalno redarstvo i djelatnici Čistoće.

16.       Koje su veličine vrećice za MKO?

10, 20 i 40 litara.

17.       Mogu li koristiti svoju vrećicu za otpad?

Ne, samo standardizirane vrećice za otpad koje će biti dostupne za kupnju u trgovačkim lancima i ZGH.

18.       Hoće li se vrećice za biootpad i plastiku/metal i dalje dijeliti besplatno?

Da.

19.       Što će se događati s otpadom kojeg odvojim (plastika, metal, staklo, papir)?

Ide na reciklažu i daljnju obradu.

20.       Kako će se prikupljati/odvoziti glomazni otpad?

Na upit za odvoz s kućnog praga dvaput godišnje bez naknade i na reciklažnim dvorištima bez ograničenja.

21.       Primjer računa – usporedba staro i novo?
  • Ako imate stan od cca 80 m2 u  centru Zagrebu za koji plaćate 74,30 kuna mjesečno, odvoz je 3x tjedno (primjer je račun 4 člana obitelji) i odvajate otpad, dok god ne napravite više od 140 litara MKO (4knx7vrećica) mjesečno, uštedit ćete u odnosu na dosadašnji model (novi izračun – 45 kn + 7 vrećica od 20 l = 45 + 28 = 73 kn)
  • Izračun za stan 50 kvadrata u centru – stara cijena 46,47 kn (3xtjedno odvoz), nova cijena je 45 + 4x4 vrećice, 45+16=61 kn).
 
22.       Kakve su kazne?

Ugovorne kazne za kućanstva iznose 500 kuna po korisniku i prekršaju, a 1000 po korisniku koji nije iz kategorije kućanstvo.
  • Ako ne koristi javnu uslugu na području na kojem se nalazi nekretnina i ne predaje proizvedeni komunalni otpad davatelju usluge iz članka 4. ove odluke putem zaduženog spremnika,
  • Ako ne omogući davatelju usluge pristup spremniku na mjestu primopredaje otpada kada to mjesto nije na javnoj površini,
  • Ako na svom obračunskom mjestu postupa s otpadom na način na kojim se dovodi u opasnost ljudsko zdravlje, dovodi do rasipanja otpada oko spremnika i uzrokuje pojavu neugode drugoj osobi zbog mirisa otpada,
  • Ako ne postupa s otpadom i spremnikom na obračunskom mjestu sukladno ovoj Odluci, osobito ako korisnik usluge ne odlaže svoj miješani komunalni otpad u standardizirane vrećice za miješani komunalni otpad, ako rukuje sa spremnikom na način koji za posljedicu ima oštećenje spremnika, zatim ako u spremnik sabija otpad zbog čega nije moguće gravitacijsko pražnjenje otpada, u spremnik odlaže veće količine otpada zbog čega se poklopac spremnika ne može zatvoriti, ako spremnike ne drži u za to predviđenim zaključanim smetlarnicima  i podrumima, haustorima, ograđenim dvorištima, unutar katastarske čestice nekretnine, tipiziranim boksovima gdje za to postoji mogućnost ili smještene na bilo koji drugi odgovarajući način kojim se omogućava pristup spremnicima od strane trećih osoba, ako nakon obavljene primopredaje spremnike ne vrati na njihovo mjesto te ako se bez odobrenja davatelja usluge spremnici nalaze na javnoj površini,
  • Ako ne predaje opasni komunalni otpad u reciklažno dvorište ili mobilno reciklažno dvorište, odnosno ne postupa s istim u skladu s propisom kojim se uređuje gospodarenje posebnom kategorijom otpada, a osobito ako odlaže otpad životinjskog porijekla, problematični ili opasni otpad u spremnike za miješani komunalni otpad, biootpad ili druge spremnike namijenjene reciklabilnom otpadu,
  • Ako ne predaje odvojeno miješanji komunalni otpad, reciklabilni komunalni otpad, opasni komunalni otpad i glomazni otpad, a osobito ako odlaže miješani komunalni otpad u spremnike za reciklabilni otpad ili u spremnike za biootpad, odnosno ako nije razvrstao reciklabilni komunalni otpad u spremnike sukladno namjeni istoga, te ako korisnik usluge iz kategorije korisnika koji nije kućanstvo odlaže svoj proizvodni otpad u spremnika dodijeljene korisnicima usluge iz kategorije korisnika kućanstvo,
  • Ako ne predaje odvojeno biootpad od ostalog komunalnog otpada,
  • Ako ne dostavi davatelju usluge ispunjenu Izjavu o načinu korištenja javne usluge, ako u izjave navede netočne podatke, a osobito ako korisnik usluge iz kategorije korisnika koji nije kućanstvo u Izjavi navedene da pripada kategoriji korisnika usluge kućanstvo, te ako u Izjavi navede da nekretninu trajno ne koristi.
Ako se utvrdi da je korisnik usluge počinio više radnji za koje je prema ovom članku propisana obveza plaćanja ugovorne kazne, davatelj usluge će mu za svaku od navedenih radnji obračunati i naplatiti ugovornu kaznu.
Kad više korisnika usluge koristi zajednički spremnik, nastalu obvezu plaćanje ugovorne kazne, u slučaju kad se ne utvrdi odgovornost pojedinog korisnika, snose svi korisnici usluge koji koriste zajednički spremnik sukladno udjelima u korištenju spremnika.
Iznos određene ugovorne kazne iskazuje se na zasebnoj stavci na računu za javne usluge.
 
23.       Prema sadašnjoj formuli računa korisnici imaju i pravo na popust kao dodatni poticaj u svrhu ostvarenja ciljeva recikliranja, hoće li biti toga u novoj Odluci?

Korisnicima javne usluge odobrava se popust za količinu predanog miješanog komunalnog otpada u sljedećim slučajevima:
  • Ako koriste usluge reciklažnom dvorišta, odnosno mobilnog reciklažnog dvorišta;
  • Ako kompostiraju svoj biootpad;
  • Ako koriste pelene za djecu, odnosno pelene za odrasle;
  • Ako korisnik usluge iz kategorije korisnika koji nije kućanstvo s davateljem usluge ugovori sakupljanje biootpada i reciklabilnog komunalnog otpada.
 
24.       Tko je odgovoran za spremnike za otpad u višestambenoj zgradi i što su mu obveze?

U višestambenoj zgradi stanari mogu među sobom odrediti i ovlastiti osobu koja će bez naknade ili uz sporazumom određenu naknadu skrbiti o spremniku.

25.       Što će biti odgovornost te osobe?
  • Da se spremnici nalaze u za to predviđenom zaključanim smetlarnicima i podrumima, haustorima, ograđenim dvorištima, tipiziranim boksovima, smješteni unutar katastarske čestice nekretnine ili smješteni na bilo koji drugi odgovarajući način kojim se omogućava pristup spremnicima od strane trećih osoba;
  • Da se primopredaja spremnika obavlja u određeni dan i okvirno vrijeme sukladno rasporedu odvoza otpada iz Obavijesti davatelja usluge, kao i da spremnici i njihov sadržaj budu dostupni davatelju usluge prilikom primopredaje ukoliko se isti nalaze u zaključanim smetlarnicima, haustorima, ograđenim dvorištima, unutar katastarske čestice nekretnine, tipiziranim boksovima ili je na bilo koji drugi način onemogućen pristup spremnicima i njihovom sadržaju od strane trećih osoba, kao i da radnici davatelja usluge nakon obavljene primopredaje spremnike vrate na njihovo mjesto;
  • Da su vizualnim pregledom ukoliko je to moguće, utvrdi da sadržaj spremnika odgovara vrsti otpada čija se primopredaja obavlja, da odloženi otpad u spremniku nije sabijen čime bi se onemogućilo gravitacijsko pražnjenje, da u spremnike, a osobito u spremnike za miješani komunalni otpad, nije odložen problematičan, opasni ili otpad životinjskog porijekla, da oko spremnika ne postoji razbacani otpad, da se poklopci spremnika mogu uredno zatvoriti, da se rukuje spremnicima na način koji ne uzrokuje njihovo oštećenje, a sve kako bi se izbjeglo izricanje ugovorne kazne;
  • Da osobe koje nemaju pravo korištenja zajedničkog spremnika svoj otpad odlažu u isti te, u slučaju ako se utvrdi takvo postupanje od strane pojedinih osoba, podnose prijave davatelju usluge, kako i da prijavljuju svako nepropisano korištenje spremnika od strane bilo kojeg korisnika usluge koji zajednički koriste spremnik;
  • Da davatelju usluge bude vraćena popunjena Izjava o načinu korištenja javne usluge, da davatelj usluge bude pravovremeno obaviješten o svakoj promjeni podataka iz Izjave;
  • Da budu u komunikaciji s davateljem usluge vezano za sva pitanja koja se tiču sakupljanja komunalnog otpada, posebno što se tiče edukacije i uputa davatelja usluge vezano za pravilno odvajanje i postupanje s otpadom te da o navedenome izvijeste druge korisnike usluga koji zajednički koriste spremnik isticanjem pisanih obavijesti i uputa u zajedničkim prostorijama te se korisnici usluga koji zajednički koriste spremnik mogu sporazumom iz ovog članka sporazumjeti i o svim drugim pitanjima za koja smatraju da su bitna za pravilno korištenje zajedničkog spremnika.
 
26.       Kako će izgledati proces odnosno provedba mjere nakon stupanja na snagu?

a)         Edukacija korisnika kroz informativne i awareness raisinig kampanje, edukacije vijećnika MO i VGČ koji će sudjelovati u edukaciji korisnika,
b)         Razmatramo uvođenje testne lokacije, ulice ili bloka, u kojem bismo u prijelaznom razdoblju implementirali novi model odvoza, kako bismo mogli u praksi vidjeti tijek implementacije i usvajanja novog modela i eventualno gdje trebamo korisnicima osigurati dodatnu podršku,
c)         Izjave s vlasnicima kojima se određuje način sklapanja ugovora s korisnikom, veličine spremnika,
d)         Dodjela novih spremnika i osuda za reciklabilni otpad onima koji ih još nisu dobili
e)         Podrška i savjetovanje s korisnicima i predstavnicima stanara od strane Čistoće oko lokacije i postavljanja spremnika.

27.       Općeniti upiti i prijedlozi – upućujemo na savjetovanje

Ovim putem upoznajemo Vas kako je Grad Zagreb otvorio savjetovanje sa zainteresiranom javnošću o Nacrtu prijedloga Odluke o javnoj usluzi sakupljanja komunalnog otpada u Gradu Zagrebu koje se provodi u razdoblju od 20. siječnja 2022. do 19. veljače 2022. godine.
Informacije se nalaze na sljedećoj poveznici: https://www.zagreb.hr/nacrt-prijedloga-odluke-o-javnoj-usluzi-sakupljanj/176797
Osim obrazloženja Nacrta prijedloga Odluke, na ovoj poveznici možete pronaći i obrazac sudjelovanja.
 
28.       Hoćete li izbaciti trenutačne obrte koji se nalaze u smetlarnicima?

Nacrt prijedloga Odluke o javnoj usluzi sakupljanja komunalnog otpada u Gradu Zagrebu, koja je upućena u javno internetsko savjetovanje, ne predviđa izbacivanje osoba iz prostora namijenjenih smještaju spremnika za prikupljanje otpada ako ih one koriste za neke druge potrebe temeljem sklopljenih ugovora sa suvlasnicima zgrade.
Naime, nacrt prijedloga Odluke propisuje obvezu smještaja spremnika u zaključanim smetlarnicima, haustorima, ograđenim dvorištima, u okviru katastarske čestice nekretnine zgrade, tipiziranim boksovima ili da spremnici budu smješteni na bilo koji drugi način kojim se onemogućuje pristup spremnicima od strane trećih osoba.
Stoga u situacijama kada spremnike nije moguće smjestiti u za to predviđenim smetlarnicima u zgradi,  pa i u navedenom slučaju radi korištenja smetlarnika od strane drugih osoba za druge svrhe, ostaje mogućnost smještaja spremnika u haustorima, tipiziranim boksovima ili u okviru katastarske čestice nekretnine, te je nacrtom prijedloga Odluke propisana procedura ukoliko spremnike nije moguće smjestiti ni u okviru katastarske čestice nekretnine prema kojoj proceduri je predstavnik suvlasnika dužan podnijeti pisani zahtjev Zagrebačkom holdingu d.o.o. podružnici Čistoća za smještaj spremnika na javnu površinu, a koji će povodom podnesenog pisanog zahtjeva po svojim djelatnicima ispitati mogućnost smještaja spremnika unutar katastarske čestice nekretnine, te ukoliko za isto ne iznađe rješenje tada će izdavati odobrenje za smještaj spremnika na javnu površinu koja se nalazi na najmanjoj udaljenosti od obračunskog mjesta korisnika usluge, o trošku suvlasnika višestambene zgrade.

29.       Ostaju li kante i kontejneri za otpad ili se vrećice mogu ostaviti pred zgradom na dan/večer odvoza? Ili će to ovisiti o veličini zgrade (za mamuticu primjerice i dalje treba kontejner, ali za obiteljske kuće i male zgrade je možda dovoljan samo prostor za odlaganje vrećica, kao što se sad odvozi plastika i papir)?
 
Spremnici za otpad ostaju i prije termina odvoza morat će ih se učiniti dostupnima komunalnim radnicima. 
 
30.       Ako kante više neće biti obavezne, što će se napraviti s postojećim kantama koje se povuku iz upotrebe?
 
Spremnici za otpad ostaju i prije termina odvoza morat će ih se učiniti dostupnima komunalnim radnicima. 
 
31.       Hoće li se mijenjati učestalost i ritam odvoza? (ako se odvozi dva tjedno onda možda ni ne trebaju kante, ali ako je jedanput tjedno?)
 
Ne, smanjivanje učestalosti odvoza za sada nije predviđeno. Ukoliko jednog dana, kad novi model doista zaživi među građanima, bude smanjena potražnja za odvozom miješanog otpada, tek tada će se to razmatrati. 
 
32.       Tko će kontrolirati tko ubacuje krive vrećice?
 
Jedno od potencijalnih rješenja u mnogim višestambenim zgradama u Zagrebu već postoji: stanari su dogovorili postavljanje kamera u prostorije za držanje otpada i ranije kako bi se kontroliralo pridržavaju li se svi reda i ne onečišćuju zajednički prostor. 
Sa stanarima višestambenih zgrada će se razgovarati i o drugim mogućnostima, najpogodnijima za njihovu situaciju, tijekom perioda uvođenja i uhodavanja novog modela.
 
33.       Kaznu će dijeliti svi stanari. Hoće li se kazne naplaćivati prema broju neprikladnih vrećica u kanti ili za krivu kantu jedna kazna?
 
Jedna kanta s neprikladnim vrećicama - jedna kazna. Tijekom perioda prilagodbe, komunalni radnici će prvo upozoravati na prekršaje prije ispostavljanja ugovorne kazne. 
 
34.       Što sa zgradama koje nemaju prostor za kante u dvorištu ili haustoru? Hoće li im se dozvoliti postavljanje "kaveza" za kante na gradskoj površini (pločniku, parkirališnim mjestima)…
 
Da, u dogovoru sa stanarima i predstavnicima stanara, pronaći će se najpogodnija lokacija i omogućit će se postavljanje boksa kojem pristup neće smjeti imati nitko osim stanara. 
 
35.       Hoće li sve novogradnje ubuduće morati imati predviđen prostor za odlaganje i razvrstavanje otpada?
 
To nije regulirano ovom odlukom, no svakako je preporučljivo da se u planiranju izgradnje svake višestambene zgrade predvidi odvojeni prostor za smještaj spremnika za odlaganje i razvrstavanje otpada u samoj zgradi ili na parceli na kojoj se gradi. 
 
36.       Hoće li trgovci dobiti proviziju iz objavljenih cijena vrećica (4 i 8 kuna) ili će cijenu vrećica u trgovinama biti uvećana za trgovačku maržu?
 
Cijene vrećica koje su najavljene predstavljaju konačan trošak korisnika, neće biti uvećane za druge marže. 
 
37.       Hoće li naknada trgovcima fiksna ili će se formirati od trgovca do trgovca?
 
Trgovci s kojima se inicijalno komuniciralo izrazila su veliku podršku projektu, koja se sastoji i u tome da će naknada biti minimalna, na razini manipulativnog troška, kako bismo s građanima, zajedničkim snagama ostvarili što veću učinkovitost novog modela i čišći Zagreb. Razgovarat ćemo sa svim većim trgovcima u narednom razdoblju.
 
38.       Što sa vrećama za plastiku i biootpad? Hoće li se uvesti vrećice za papir? Hoće li one dijeliti ili također kupovati?
 
Vrećice za plastiku i biootpad će se nastaviti dodjeljivati po dosadašnjem načelu, a u planu je povećanje kapaciteta otoka za reciklabilni otpad, kako bi građanima dodatno olakšali zbrinjavanje tih komponenti otpada. Vrećice za papir nisu predviđene, već se građane potiče da nastave odvajati papir kao i do sada i zbrinjavati ga u za to predviđenim spremnicima. 
 
39.       Hoće li se smanjiti ili potpuno ukinuti ulične kante za otpad (one na stajalištima, trgovima...) jer one ne pomažu razvrstavanju i smanjenju otpada?
 
Ulične kante za miješani komunalni otpad koje su dio urbane opreme svakog grada će i dalje postojati i redovito će ih se prazniti. 
 
40.  Zašto će i vlasnici obiteljskih kuća koristiti nove vrećice za otpad?
 
Prema Zakonu, cijena varijabilnog dijela mora ista za sva kućanstva bez obzira nalaze li se u obiteljskim kućama ili višestambenim zgradama.
Obiteljske kuće nemaju zajednički spremnik, ali kad bi i dalje svaki put kad žele iznijeli spremnik na pražnjenje Čistoća bi im morala naplatiti pražnjenje cijelog spremnika bez obzira da li je on pun što bi za spremnik od 120 litara bilo 24 kn. 
Time bi uz istu frekvenciju odvoza otpada znatno se povećale cijene odvoza obiteljskim kućama ili bi takva kućanstva morala čekati s pražnjenjem dok ne napune cijeli spremnik. Zato smo predložili da i obiteljske kuće u svoje spremnike odbacuju miješani otpad samo u službenim vrećicama pa i dalje mogu svaki put iznijeti kantu na pražnjenje kad se u njihovoj ulici odvozi otpad, a da im to ne poveća račun.


Zagrebački holding d.o.o. podružnica Čistoća